Πέτρος Αθανασόπουλος-Καλύβας

(1932-2012). Γεννήθηκε στο Αγρίνιο και προέρχεται από οικογένεια μουσικών. Εγκαταστάθηκε στην Aθήνα από τo 1952. Είναι ο μεγαλύτερος αδερφός του Χρήστου Αθανασόπουλου-Μορτάκη.

Παίζει διάφορα λαϊκά όργανα, όπως κλαρίνο, φλογέρα, λαούτο, ούτι, ζουρνά και τουμπελέκι. Tο ρεπερτόριο του περιλαμβάνει σμυρνέϊκα, θεσσαλικά, ρουμελιώτικα, και μακεδονικά τραγούδια. Για είκοσι χρόνια δούλεψε με τον Βασίλη Σαλέα. Έχει παίξει σε πολλούς δίσκους και ακόμα σε εκπομπές του ραδιοφώνου και της τηλεόρασης. Επίσης έχει πάρει μέρος σε παραστάσεις ελληνικών δημοτικών συγκροτημάτων στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Πηγές: αρχείο Γιώργου Ε. Παπαδάκη, μικρό σημείωμα στο δίσκο Ξενιτεμένο μου πουλί

Τραγούδια

Δίσκοι

Ένας σημαντικός δίσκος με δώδεκα μουσικά κομμάτια του οποίου τη  γενική επιμέλεια έχει η Δόμνα Σαμίου, η οποία μάλιστα και αποδίδει τα περισσότερα από τα τραγούδια συνοδεία τοπικών λαϊκών συγκροτημάτων. Όπως στους προηγούμενους δίσκους έτσι και σε τούτον παρουσιάζονται αντιπροσωπευτικά τραγούδια απ' όλες τις περιοχές του ελληνισμού και εκτελούνται χωρίς […]
Σκοποί και τραγούδια σε ρυθμό επτά χρόνων, πάνω στον οποίο χορεύονται όλα τα καλαματιανά, και εννέα χρόνων, ρυθμό των ζεϊμπέκικων και των καρσιλαμάδων. Με στίχους ερωτικούς, πονεμένους, μερακλίδικους και ανάλογες μελωδίες παρακινούν κάθε Έλληνα να χορέψει και να τραγουδήσει τις χαρές και τους καημούς του. (barcode: 5204910000425)
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι όπως τα μετέφεραν οι πρόσφυγες της απέναντι μεριάς και τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου. Ερμηνείες «από καρδιάς» της Δόμνας αλλά και από τους ίδιους τους πρόσφυγες, ή τα παιδιά τους, σε τραγούδια που έμαθαν από γονείς και παππούδες. (barcode: 5204910000128)  
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι, όπως τα μετέφεραν οι πρόσφυγες της απέναντι μεριάς και τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου που τα αφιερώνει στο Μπαϊντίρι της Ερυθραίας, το χωριό καταγωγής της. Μ’ ένα τόσο προσωπικό δίσκο εγκαινιάστηκε η δραστηριότητα του Συλλόγου που φέρει το όνομά της και […]
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι, όπως τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου και τα ερμήνευσαν «από καρδιάς» η ίδια αλλά και μικρασιάτες πρόσφυγες. Δίσκος συμπληρωματικός του προηγούμενου ομότιτλου που εκδόθηκε το 1984 αλλά εξίσου προσωπικός.
Εμπλουτισμένη επανέκδοση του LP "Ξενιτεμένο μου πουλί" που κυκλοφόρησε στη Σουηδία το 1980 από την Caprice Records. Περιέχει 9 επιπλέον τραγούδια από τη δισκοθήκη και το αρχείο του Συλλόγου και αναλυτικά σχόλια για την ελληνική παραδοσιακή μουσική και τη Δόμνα Σαμίου.
Πρώτη παραγωγή του Κρατικού Ιδρύματος Συναυλιών Rikskonserter με καλλιτέχνες που δεν ήσαν Σουηδοί. Διαλέχτηκε η Δόμνα Σαμίου για την πολύτιμη προσφορά της στο χώρο της ελληνικής δημοτικής μουσικής και ο δίσκος ήρθε ως συνέχεια της μεγάλης περιοδείας της στη Σουηδία το καλοκαίρι του 1979.  Προοριζόταν  να διανεμηθεί στα σχολεία της […]
Προϊόν μιας «αλλιώτικης» συνεργασίας. Ύστερα από προσωπική πρόσκληση, η Δόμνα κυκλοφορεί στο Σείριο του Μάνου Χατζιδάκι αυτή τη συλλογή με κομμάτια που, καθώς σημειώνει η ίδια στο προσεγμένο εσώφυλλο, «είναι η πρώτη φορά που κυκλοφορούν σε δίσκο». Τον ευχαριστεί που της «έδωσε την ευκαιρία και την ελευθερία να παρουσιάσει αυτό […]
Ένας ακόμα κλασικός δίσκος της Δόμνας Σαμίου που συγκεντρώνει μερικούς από τους ωραιότερους μελωδικούς θησαυρούς της δημοτικής μας μουσικής. Μια αντιπροσωπευτική συλλογή εξαιρετικής ποικιλίας με κομμάτια από διάφορες περιοχές δοσμένων με τρόπο όσο γίνεται πιο πιστό όσον αφορά το στίχο, τη μουσική, την εκτέλεση, την απόδοση των ηχοχρωμάτων. Tο 2008 […]
Δεκαέξι διαχρονικά τραγούδια που ιστορούν όλες τις φάσεις του «δράματος» του ξενιτεμού. Τα δημοτικά τραγούδια της ξενιτιάς είναι μια από τις πλέον ενδιαφέρουσες κατηγορίες της νεοελληνικής λαϊκής ποίησης, γιατί -πέρα από το φιλολογικό τους ενδιαφέρον- αποτελούν πηγή μελέτης για τον τρόπο που τοποθετείται η συλλογική γνώση και μνήμη μπροστά στο  […]

Συναυλίες

Παραστάσεις με τον θρυλικό καραγκιοζοπαίκτη Ευγένιο Σπαθάρη. Από τους πεζοδρόμους του Μαρουσιού, το Άνω Καλαμάκι και το θέατρο Αβέρωφ έως τη Στοκχόλμη και το Βερολίνο. Με ρεπερτόριο: «Ο γάμος του μπάρμπα-Γιώργου», «Η σούβλισις του Aθανασίου Διάκου» κ.ά.
Καλεσμένη της Λίνας Λαλάντη, κλαβεσινίστας και ιδρύτριας του Αγγλικού Φεστιβάλ Μπαχ (English Bach Festival), η Δόμνα Σαμίου εμφανίστηκε πέντε φορές στο φεστιβάλ, παρουσιάζοντας, ίσως για πρώτη φορά στο αγγλικό κοινό, αυθεντική παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας.