Η Ακολουθία του Νυμφίου

Το συναισθηματικά φορτισμένο τροπάριο της Κασσιανής, από τα αριστουργήματα της Βυζαντινής υμνογραφίας, αλλά και οι υπόλοιποι ύμνοι του εσπερινού της Μεγάλης Τρίτης παρουσιάζονται σ’ αυτό το CD. Ερμηνεύει ο μουσικοδιδάσκαλος Γιώργος Ρεμούνδος, Πρωτοψάλτης για πολλά χρόνια στον Πανεπιστημιακό Ναό Εισοδίων της Θεοτόκου Καπνικαρέας. Μαζί του ο βυζαντινός χορός των «Καλοφωνάρηδων» που ο ίδιος ίδρυσε και διευθύνει.

Παραγωγή: Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου
Έτος έκδοσης: 2002
Τύπος: CD, Ψηφιακή έκδοση

Κείμενα

Εισαγωγικό σημείωμα

της Δόμνας Σαμίου

Στη μνήμη του Δασκάλου μου Σίμωνα Καρά

Προλογίζοντας την παρούσα έκδοση, θα επιθυμούσα να πω λίγα λόγια για αυτό που στάθηκε αφορμή να ηχογραφηθεί η Ακολουθία του Όρθρου της Μεγάλης Τετάρτης υπό την αιγίδα του Καλλιτεχνικού Συλλόγου Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου, εμπλουτίζοντας έτσι τις δισκογραφικές παραγωγές του και με εκκλησιαστική βυζαντινή μουσική.

Πριν από πέντε χρόνια, παρακολούθησα για πρώτη φορά το βράδυ της Μεγάλης Τρίτης την Ακολουθία του Νυμφίου στην Καπνικαρέα, σ’ αυτό το αριστούργημα της βυζαντινής αρχιτεκτονικής του 11ου αιώνα. Είναι γνωστό πως εκείνο που χαρακτηρίζει την ακολουθία της μέρας αυτής είναι το τροπάριο της Κασσιανής, που προσελκύει κάθε χρόνο πλήθος πιστούς στις εκκλησίες. Αυτό το τροπάριο το διδάχτηκα πριν από πενήντα τουλάχιστον χρόνια από τον αείμνηστο και μοναδικό δάσκαλο Σίμωνα Καρά. Από τότε δεν το ξανάκουσα ποτέ στην εκτέλεση που το είχα διδαχτεί, παρά μόνο στην Καπνικαρέα από τον Γιώργο Ρεμούνδο και τον χορό του, ακριβώς όπως το ήξερα, μιας και ο Γιώργος υπήρξε μαθητής του δασκάλου. Αμέσως πήρα την απόφαση να σώσουμε αυτό το μουσικό αριστούργημα, που διαρκεί περισσότερο από είκοσι λεπτά, δίνοντας έτσι την ευκαιρία και σε άλλους να το απολαύσουνε.

Το τροπάριο της Κασσιανής, που αναμφισβήτητα συγκαταλέγεται στα «μεγάλα» μαθήματα της Ψαλτικής Τέχνης, έχει δεινοπαθήσει κατά καιρούς από ορισμένους εκτελεστές που τολμούν να το αγγίξουν χωρίς σεβασμό και αιδώ. Πρότεινα λοιπόν στον Γιώργο Ρεμούνδο να το ηχογραφήσει με το χορό του, τους «Καλοφωνάρηδες», όπως και τους υπόλοιπους ύμνους του Όρθρου της Μεγάλης Τετάρτης για λογαριασμό του Συλλόγου μας.

Ο κύριος Johannes Κärcher, Γερμανός επιχειρηματίας, εξαίρετος φιλέλληνας προσφέρθηκε να αναλάβει ένα μέρος των εξόδων αυτής της παραγωγής. Θέλω να τον ευχαριστήσω από καρδιάς.

Επίσης, θέλω να ευχαριστήσω όλους τους συντελεστές της παραγωγής και ιδιαίτερα τον πρωτοπρεσβύτερο Γεώργιο Μεταλληνό, καθηγητή της Θεολογικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών, για το βαθυστόχαστο σχόλιό του.

Όσο για τον Γιώργο Ρεμούνδο, εύχομαι να είναι αυτή η παραγωγή η αρχή μιας μακρόχρονης συνεργασίας του με το Σύλλογό μας.

Δόμνα Σαμίου (2002)


Ο αγνώμων μαθητής και η αληθινή αγάπη

του Πρωτοπρεσβύτερου Γεωργίου Δ. Mεταλληνού

Οι ιεροί Υμνογράφοι την Μεγάλη Τετάρτη βρίσκουν την ευκαιρία, με βάση το ευαγγελικό ανάγνωσμα της ημέρας, να αναλύσουν ποιητικά την αντίθεση ανάμεσα στον Ιούδα, τον Μαθητή που προδίδει τον Διδάσκαλο, και ένα περιθωριακό πρόσωπο, μια γυναίκα, γνωστή ως πόρνη, που Τον γνωρίζει με τα μάτια της αληθινής αγάπης. Είναι οι κυρίαρχες μορφές της ημέρας, που κάθε μία φανερώνει μία πλευρά της ανθρώπινης ψυχής στη σχέση της με τον Θεό. Η πόρνη δείχνει την δύναμη της μετανοίας, που μεταβάλλει τον αμαρτωλό σε μέλος της ουράνιας βασιλείας, αλλά και την γνησιότητα του ανθρώπου που έχει καθαρή καρδιά.

Η γυναίκα, έχοντας επίγνωση των αμαρτιών της, ταπεινωμένη και μετανοιωμένη, εγγίζει την πηγή της Χάρης, τον Χριστό, και διαισθάνεται την πορεία Του προς τον σταυρό. Με το μύρο Τον προετοιμάζει για την ταφή Του. Οι Μαθητές, ανυποψίαστοι, δεν αντιλαμβάνονται τίποτε από τα μεγάλα γεγονότα που πλησιάζουν. Εγκλωβισμένοι, με πρώτο τον ταμία της συντροφιάς, τον Ιούδα, στις αφελείς αυταπάτες του δήθεν κοινωνισμού τους, αγανακτούν, διότι θεωρούν την πράξη της γυναίκας άσκοπη σπατάλη. Εκείνη όμως μπορεί να διακρίνει την ουσία της πραγματικότητας και να μη χάσει το «ΕΝΑ» (Λουκ. 10, 42), που έχει ο άνθρωπος ανάγκη.

Αντίτυπος της Πόρνης ο Ιούδας, ο αγνώμων μαθητής, που γίνεται προδότης. «Σχήματι μὲν ὢν μαθητής, πράγματι δὲ παρών φονευτής», κατά τον υμνογράφο. Αποδεικνύεται έτσι, ότι ούτε έμπιστος του Χριστού ήταν, αλλ’ ούτε και φιλάνθρωπος, διότι «νοσῶν φιλαργυρίαν, ἐκέρδησε μισανθρωπίαν». Ενδιαφέρεται επίπλαστα για τους φτωχούς, αλλ’ εμπορεύεται τον θάνατο του Διδασκάλου. «Τὸ τῆς φιλοπτωχείας κρύπτει προσωπεῖον καὶ τῆς πλεονεξίας ἀνακαλύπτει τὴν μορφήν». Ο Ιούδας, κατά τους αγίους μας Πατέρες, επαναλαμβάνει ιστορικά την πτώση του Αδάμ και χάνει τον «νέο παράδεισο», την Εκκλησία.

Η αντίθεση Πόρνης – Ιούδα φανερώνει ότι καμμία βεβαιότητα δεν έχουν τα ανθρώπινα. Πολλές φορές οι τίτλοι αποδεικνύονται κενοί, χωρίς αντίκρισμα. Ο μόνος βέβαιος – πιστός– είναι ο Θεός. Η σωτηρία μας δεν εξαρτάται από την δική μας αξία, αλλά από την αγάπη του Θεού. Ο Ιούδας είναι η ενσάρκωση της τραγικότητας του ανθρώπου, που μένει γυμνός από Χάρη.

Σήμερα ακούεται στους Ναούς μας το γνωστό «τροπάριο της Κασσιανής», της μοναχής και οσίας, της μεγαλύτερης ποιήτριας της Ρωμιοσύνης. Χωρίς να αναφέρεται το ποίημα σ’ αυτήν, με αριστουργηματικό τρόπο, περιγράφει τις σκέψεις και τα συναισθήματα της αμαρτωλής γυναίκας του Ευαγγελίου, που πλησίασε τον Χριστό κατά την διάρκεια του Δείπνου στη Βηθανία, κρατώντας το πολύτιμο μύρο, για να το αδειάσει στην Κεφαλή του Χριστού. Ο ύμνος αυτός, που έχει ντυθεί με μια εξίσου μεγαλειώδη μελωδία, ανάβρυσμα της ψυχής μεγάλων μελωδών της εκκλησιαστικής μουσικής παράδοσής μας, βοηθεί όλους μας να βιώσουμε το μυστήριο της καρδιάς αυτής της γυναίκας και να «μισήσουμε» την προδοσία του Ιούδα.

Καλούμεθα, έτσι, να ιεραρχήσουμε τα πράγματα της ζωής μας, χωρίς να συσκοτίζεται η αιώνια προοπτική της, με το να δίνουμε σημασία στα μικρά και ανούσια, όπως ο Ιούδας, και να χάνουμε τα μεγάλα. Αυτό όμως απαιτεί άνοιγμα των οφθαλμών της ψυχής, που μόνο η συνέργειά μας με την Χάρη του Θεού εξασφαλίζει. Σ’ αυτόν τον αγώνα λοιπόν μας καλεί την Μεγάλη Εβδομάδα η Ορθοδοξία.

Πρωτοπρεσβύτερος Γεώργιος Δ. Mεταλληνός (2002)
Kαθηγητής Πανεπιστημίου Aθηνών


Μουσικό χειρόγραφο του Τροπαρίου της Κασσιανής (PDF)

Συντελεστές

Συντελεστές παραγωγής

Δόμνα Σαμίου (Διεύθυνση παραγωγής)Γιώργος Ρεμούνδος (Έρευνα, Επιλογή, Μουσική επιμέλεια)Τασία Παπανικολάου (Βοηθός παραγωγής)

Συντελεστές ήχου

Κ. Βλάχος (Ηχολήπτης)Γιάννης Σκιαδάς (Επεξεργασία ήχου)Γιάννης Χριστοδουλάτος (Επεξεργασία ήχου)

Συντελεστές εντύπου

Π. Γεώργιος Δ. Μεταλληνός (Κείμενα)Τζον Λίθαμ (John Leatham) (Αγγλική μετάφραση)Γεώργιος Ηλ. Παπαδέας (Αγγλική μετάφραση)Γεωργία Παπαγεωργίου (Επιμέλεια κειμένων)Γιώργος Ρεμούνδος (Επιμέλεια κειμένων)Λίκα Φλώρου (Καλλιτεχνική επιμέλεια εντύπων)

Αναφορές

Δείτε επίσης