Νίκος Οικονομίδης

Γεννήθηκε στη Σχοινούσα των Κυκλάδων σε μουσική οικογένεια πολλών γενεών και πήρε τα πρώτα του μουσικά ερεθίσματα από τον παππού και τον πατέρα του.

Σπούδασε κλασικό βιολί στο Ωδείο Αθηνών και στο Εθνικό Ωδείο. Σε ηλικία δεκαπέντε ετών ξεκίνησε την επαγγελματική του συνεργασία με τη Δόρα Στράτου. Συμμετείχε στην καταγραφή της εθνικής μας μουσικής, από τον Έβρο ως την Κύπρο, σε δίσκους και σε φιλμ.

Έχει καταγράψει τη μουσική παράδοση των Κυθήρων στο διπλό δίσκο με τίτλο: Πέρασμα στα Κύθηρα, σε συνεργασία με τον πολιτιστικό σύλλογο «Μυρτιά» Κυθήρων, και την παραδοσιακή μουσική της Αμοργού, μαζί με τον σύλλογο πολιτισμού και τέχνης «Σημωνίδης», στο δίσκο Πέρασμα στην Αμοργό. Ολοκλήρωσε την έρευνα και την καταγραφή της μουσικής παράδοσης του Βόρειου και Ανατολικού Αιγαίου, παρουσιάζοντάς τη στο δίσκο Ανατολικά του Αιγαίου. Έχει κυκλοφορήσει, επίσης, τρεις προσωπικούς δίσκους, με δικά του τραγούδια: Αρχόντισσα του λιμανιού, Αντικέρι και Χορός στα κύματα, και δυο με ερμηνεύτρια την Ελένη Λεγάκη: Αγάπη και θάλασσα και Όταν ακούω το βιολί.

Έχει λάβει μέρος σε διεθνή φεστιβάλ και έχει πάρει το τρίτο βραβείο στο Διεθνές Φεστιβάλ Παραδοσιακής Μουσικής «Sharg Taronalari» (Μελωδίες της Ανατολής) που διοργανώνεται στη Σαμαρκάνδη υπό την αιγίδα της UNESCO.

Το 1990 δημιούργησε μαζί με άλλους μουσικούς τη μουσική ομάδα «Κέρος», η οποία έχει πραγματοποιήσει συναυλίες στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Έχει συνεργαστεί με μεγάλα ονόματα του παραδοσιακού χώρου, καθώς επίσης, με έντεχνους συνθέτες και τραγουδιστές.

Έχει διδάξει παραδοσιακή μουσική στο University of Southern Μaine. Το 2001 ίδρυσε τη μουσική εταιρία «Keros Music» με σκοπό τη συστηματική καταγραφή και προώθηση της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής.

Πηγή: www.oikonomidis.gr

Τραγούδια

Δίσκοι

Ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας-δώρου του Μεγάρου Μουσικής στα εβδομηκοστά γενέθλια της Δόμνας Σαμίου τον Οκτώβριο του 1998. Στο πρόγραμμα, τραγούδια λιγότερο γνωστά, στην πλειονότητά τους αργά και αφηγηματικά, που η Δόμνα αγαπούσε ιδιαίτερα. Ανάμεσα στους καλεσμένους της,  φίλοι και συνεργάτες, όπως  η Ελευθερία Αρβανιτάκη, ο Λυκούργος Αγγελόπουλος, ο Διονύσης Σαββόπουλος […]
Βιντεοσκοπημένη η παράσταση που δόθηκε στο Ηρώδειο, το 2005. Παρουσιάζονται θεατροποιημένα τραγούδια και δρώμενα που σχετίζονται με τον αγροτικό κύκλο.
Η αφήγηση ωραίων, θαυμαστών και ηρωικών πράξεων του παρελθόντος ήταν πάντα και για όλους τους λαούς το νήμα που οδηγούσε και ύφαινε το μέλλον. Αυστηρά και δωρικά, σαν τους ήρωες που περιγράφουν.
Σκοποί και τραγούδια σε ρυθμό επτά χρόνων, πάνω στον οποίο χορεύονται όλα τα καλαματιανά, και εννέα χρόνων, ρυθμό των ζεϊμπέκικων και των καρσιλαμάδων.
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι όπως τα μετέφεραν οι πρόσφυγες της απέναντι μεριάς και τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου. Ερμηνείες «από καρδιάς» της Δόμνας αλλά και από τους ίδιους τους πρόσφυγες, ή τα παιδιά τους, σε τραγούδια που έμαθαν από γονείς και παππούδες.
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι, όπως τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου και τα ερμήνευσαν «από καρδιάς» η ίδια αλλά και μικρασιάτες πρόσφυγες. Δίσκος συμπληρωματικός του προηγούμενου ομότιτλου που εκδόθηκε το 1984 αλλά εξίσου προσωπικός.
Εμπλουτισμένη επανέκδοση του LP "Ξενιτεμένο μου πουλί" που κυκλοφόρησε στη Σουηδία το 1980 από την Caprice Records. Περιέχει 9 επιπλέον τραγούδια από τη δισκοθήκη και το αρχείο του Συλλόγου και αναλυτικά σχόλια για την ελληνική παραδοσιακή μουσική και τη Δόμνα Σαμίου.
Μια συλλογή που απευθύνεται στα παιδιά αλλά αποτελεί και βοήθημα σε όσους θέλουν να τους προσφέρουν ερεθίσματα από έναν κόσμο που χάνεται.
Τραγούδια σπάνια και πολύτιμα, τραγουδισμένα παραμύθια με στοιχεία από αρχαίους μύθους. Μέσα από αυτά ο λαός μπόρεσε να ενώσει το πραγματικό με το υπερφυσικό και να αφηγηθεί ιστορίες, συνήθως τραγικές, που ίσως κάποτε συνέβησαν ή θα μπορούσαν να συμβούν.
Τραγούδια αργά και ήσυχα, μελωδικά και λυπημένα που μιλάνε για τους καημούς της αγάπης, του χωρισμού και της ξενιτιάς.

Συναυλίες

Μεγάλη συναυλία, δώρο για τα εβδομηκοστά γενέθλιά της. Καλεσμένοι της κάποιοι διαχρονικοί φίλοι και συνεργάτες. Κατά την επιλογή του ρεπερτορίου δόθηκε μεγαλύτερο βάρος όχι στα πολυτραγουδισμένα αλλά σε άγνωστα, στην πλειονότητα τους αργά, αφηγηματικά, «δύσκολα» τραγούδια.
Τραγούδια και δρώμενα ακολουθώντας την πορεία του κύκλου του χρόνου. Με αρχή το φθινόπωρο, που σηματοδοτεί την έναρξη του εργατικού αλλά και του εκκλησιαστικού χρόνου, αναπαράσταση του τρύγου, δρώμενα του Δωδεκαημέρου, ανοιξιάτικες γιορτές, έθιμα του Aϊ-Γιάννη του Κλήδονα και πανηγυρικές θερινές εκδηλώσεις.
Αφιέρωμα στη μούσα του ιστορικού χώρου της Ελληνικής Ανατολής. Παραδοσιακά τραγούδια από τα δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας, την Προποντίδα, την Κωνσταντινούπολη, τον Πόντο και την Καππαδοκία και δυο βυζαντινοί ύμνοι από τη μουσική παράδοση της ορθόδοξης Εκκλησίας. Μουσική ποικιλία που δεν είναι άθροισμα ετερογενών ιδιωμάτων, αλλά αντιθέτως παρουσιάζει κοινά […]