Νίκος Οικονομίδης

Γεννήθηκε στη Σχοινούσα των Μικρών Κυκλάδων σε μουσική οικογένεια πολλών γενεών, με τον παππού και τον πατέρα του —γνωστούς παραδοσιακούς βιολάτορες— να καθορίζουν τα πρώτα του βήματα στη μουσική. Μεγάλο σχολείο υπήρξαν τα πανηγύρια και τα λαϊκά γλέντια των Κυκλάδων, όπου μυήθηκε στο τοπικό ύφος και στο ρεπερτόριο των νησιών.

Πρώτος του δάσκαλος στο βιολί υπήρξε ο Γιώργος Μαριολάς. Στη συνέχεια, κατόπιν προτροπής του Διονύση Σαββόπουλου, συνέχισε τις σπουδές του στο κλασικό βιολί στο Ωδείο Αθηνών με την Ισμήνη Χρυσοχόου-Κάρτερ και στο Εθνικό Ωδείο με τον Κώστα Σέτα.

Σε ηλικία μόλις 15 ξεκίνησε την επαγγελματική του πορεία, παίζοντας βιολί στο συγκρότημα της Δόρας Στράτου και συμμετέχοντας σε καταγραφές δημοτικής μουσικής από όλη την Ελλάδα. Συνεργάστηκε με κορυφαίες μορφές της παραδοσιακής μουσικής, καθώς και με σημαντικούς συνθέτες και ερμηνευτές του σύγχρονου ελληνικού τραγουδιού.

Τη δεκαετία του 1990 συνδημιούργησε το μουσικό σχήμα «Ακρίτες», με το οποίο πραγματοποίησε συναυλίες στην Ελλάδα και το εξωτερικό και συμμετείχε σε ηχογραφήσεις παραδοσιακής μουσικής απ’ όλη τη χώρα. Μέρος αυτής της δουλειάς έτυχε διάκρισης από την Ακαδημία Αθηνών, αναδεικνύοντας το κύρος της ομάδας και τη συμβολή της στην έρευνα και διάδοση της ελληνικής μουσικής.

Έλαβε μέρος σε διεθνή φεστιβάλ και τιμήθηκε με το Γ΄ βραβείο στο διεθνές φεστιβάλ παραδοσιακής μουσικής «Sharq Taronalari» στη Σαμαρκάνδη, που οργανώνεται υπό την αιγίδα της UNESCO. Δίδαξε παραδοσιακή μουσική στο University of Southern Maine, στο πλαίσιο πολιτιστικών ανταλλαγών του Υπουργείου Αιγαίου.

Σε συνεργασία με τη World Music, παρουσίασε το έργο του σε κεντρικά θέατρα της Νέας Υόρκης, του Σικάγου και της Βοστώνης. Ίδρυσε την ανεξάρτητη δισκογραφική εταιρεία «Oikonomidis Music» με σκοπό την καταγραφή και ανάδειξη της νησιωτικής, κυρίως, μουσικής παράδοσης, υλοποιώντας εκτεταμένα προγράμματα συλλογής, τεκμηρίωσης και ηχογράφησης μουσικού υλικού από τις Κυκλάδες και το Βόρειο-Ανατολικό Αιγαίο.

Τα τελευταία χρόνια επικεντρώθηκε στη μελέτη των μουσικών επιρροών της Μικράς Ασίας στο Αιγαίο και στην παρουσίασή τους μέσα από συναυλίες, εκπαιδευτικές δράσεις και ηχογραφήσεις.


Πηγή: www.oikonomidis.gr (τελευταία πρόσβαση 2025)

Τραγούδια

Δίσκοι

Ζωντανή ηχογράφηση της συναυλίας-δώρου του Μεγάρου Μουσικής στα εβδομηκοστά γενέθλια της Δόμνας Σαμίου τον Οκτώβριο του 1998. Στο πρόγραμμα, τραγούδια λιγότερο γνωστά, στην πλειονότητά τους αργά και αφηγηματικά, που η Δόμνα αγαπούσε ιδιαίτερα.
Βιντεοσκοπημένη η παράσταση που δόθηκε στο Ηρώδειο, το 2005. Παρουσιάζονται θεατροποιημένα τραγούδια και δρώμενα που σχετίζονται με τον αγροτικό κύκλο.
Η αφήγηση ωραίων, θαυμαστών και ηρωικών πράξεων του παρελθόντος ήταν πάντα και για όλους τους λαούς το νήμα που οδηγούσε και ύφαινε το μέλλον. Αυστηρά και δωρικά, σαν τους ήρωες που περιγράφουν.
Σκοποί και τραγούδια σε ρυθμό επτά χρόνων, πάνω στον οποίο χορεύονται όλα τα καλαματιανά, και εννέα χρόνων, ρυθμό των ζεϊμπέκικων και των καρσιλαμάδων.
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι όπως τα μετέφεραν οι πρόσφυγες της απέναντι μεριάς και τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου. Ερμηνείες «από καρδιάς» της Δόμνας αλλά και από τους ίδιους τους πρόσφυγες, ή τα παιδιά τους, σε τραγούδια που έμαθαν από γονείς και παππούδες.
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι, όπως τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου και τα ερμήνευσαν «από καρδιάς» η ίδια αλλά και μικρασιάτες πρόσφυγες. Δίσκος συμπληρωματικός του προηγούμενου ομότιτλου που εκδόθηκε το 1984 αλλά εξίσου προσωπικός.
Εμπλουτισμένη επανέκδοση του LP "Ξενιτεμένο μου πουλί" που κυκλοφόρησε στη Σουηδία το 1980 από την Caprice Records. Περιέχει 9 επιπλέον τραγούδια από τη δισκοθήκη και το αρχείο του Συλλόγου και αναλυτικά σχόλια για την ελληνική παραδοσιακή μουσική και τη Δόμνα Σαμίου.
Μια συλλογή που απευθύνεται στα παιδιά αλλά αποτελεί και βοήθημα σε όσους θέλουν να τους προσφέρουν ερεθίσματα από έναν κόσμο που χάνεται.
Τραγούδια σπάνια και πολύτιμα, τραγουδισμένα παραμύθια με στοιχεία από αρχαίους μύθους. Μέσα από αυτά ο λαός μπόρεσε να ενώσει το πραγματικό με το υπερφυσικό και να αφηγηθεί ιστορίες, συνήθως τραγικές, που ίσως κάποτε συνέβησαν ή θα μπορούσαν να συμβούν.
Τραγούδια αργά και ήσυχα, μελωδικά και λυπημένα που μιλάνε για τους καημούς της αγάπης, του χωρισμού και της ξενιτιάς.

Συναυλίες

Μεγάλη συναυλία, δώρο για τα εβδομηκοστά γενέθλιά της. Καλεσμένοι της κάποιοι διαχρονικοί φίλοι και συνεργάτες. Κατά την επιλογή του ρεπερτορίου δόθηκε μεγαλύτερο βάρος όχι στα πολυτραγουδισμένα αλλά σε άγνωστα, στην πλειονότητα τους αργά, αφηγηματικά, «δύσκολα» τραγούδια.
Τραγούδια και δρώμενα ακολουθώντας την πορεία του κύκλου του χρόνου. Με αρχή το φθινόπωρο, που σηματοδοτεί την έναρξη του εργατικού αλλά και του εκκλησιαστικού χρόνου, αναπαράσταση του τρύγου, δρώμενα του Δωδεκαημέρου, ανοιξιάτικες γιορτές, έθιμα του Aϊ-Γιάννη του Κλήδονα και πανηγυρικές θερινές εκδηλώσεις.
Αφιέρωμα στη μούσα του ιστορικού χώρου της Ελληνικής Ανατολής. Παραδοσιακά τραγούδια από τα δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας, την Προποντίδα, την Κωνσταντινούπολη, τον Πόντο και την Καππαδοκία και δυο βυζαντινοί ύμνοι από τη μουσική παράδοση της ορθόδοξης Εκκλησίας. Μουσική ποικιλία που δεν είναι άθροισμα ετερογενών ιδιωμάτων, αλλά αντιθέτως παρουσιάζει κοινά […]