Κατερίνα Παπαδοπούλου

Ερμηνεύτρια με μακρόχρονη πορεία στον χώρο της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής — και όχι μόνο. Με βαθιά γνώση και ευρύ ρεπερτόριο τοπικών ιδιωμάτων της ελληνικής μουσικής παράδοσης, παρουσιάζει το υλικό της με συνέπεια, σκηνική αυτοτέλεια και αισθητική.

Συνεργάστηκε με σημαντικούς εκπροσώπους της ελληνικής παραδοσιακής μουσικής σε συναυλίες και ηχογραφήσεις, με εξέχουσα τη Δόμνα Σαμίου, με την οποία συνεργάστηκε στενά για δεκατρία χρόνια. Μετά τον θάνατό της, από το 2014, ανέλαβε τη Χορωδία Δόμνα Σαμίου και τα μαθήματα που διοργανώνει ο Καλλιτεχνικός Σύλλογος Δημοτικής Μουσικής Δόμνα Σαμίου.

Σε διεθνές επίπεδο συνεργάστηκε με τον Jordi Savall στα προγράμματα Mare Nostrum, Esprit des Balkans, Pèlerinage de l’âme, Orient – Occident και Ibn Battuta, το τελευταίο ηχογραφημένο ζωντανά στο Άμπου Ντάμπι.

Συνεργάστηκε επίσης με το μπαρόκ σύνολο L’Arpeggiata σε συναυλίες, ερμηνεύοντας τραγούδια από την Ελλάδα και τα ελληνόφωνα χωριά της Κάτω Ιταλίας. Συμμετείχε στα προγράμματα Mediterraneo (Virgin Classics, 2013) και Balkan.

Το 2013 ξεκίνησε να παραδίδει σεμινάρια ελληνικού τραγουδιού ανά εξάμηνο στη Μασσαλία σε συνεργασία με την HIPHAISTIA, Association Européenne Pour l’Expression de la Culture Grecque. Επί σειρά ετών ασχολήθηκε με τη διοργάνωση σεμιναρίων ελληνικής μουσικής σε συνεργασία με φορείς του εξωτερικού.

Έχει εκδώσει πολλούς προσωπικούς δίσκους και έχει συμμετάσχει με πληθώρα άλλων συμπράττοντας με ένα μεγάλο εύρος σπουδαίων καλλιτεχνών.

Τραγούδια

Δίσκοι

Βιντεοσκοπημένη η παράσταση που δόθηκε στο Ηρώδειο, το 2005. Παρουσιάζονται θεατροποιημένα τραγούδια και δρώμενα που σχετίζονται με τον αγροτικό κύκλο.
Η αφήγηση ωραίων, θαυμαστών και ηρωικών πράξεων του παρελθόντος ήταν πάντα και για όλους τους λαούς το νήμα που οδηγούσε και ύφαινε το μέλλον. Αυστηρά και δωρικά, σαν τους ήρωες που περιγράφουν.
Μια συλλογή που απευθύνεται στα παιδιά αλλά αποτελεί και βοήθημα σε όσους θέλουν να τους προσφέρουν ερεθίσματα από έναν κόσμο που χάνεται.
Τραγούδια σπάνια και πολύτιμα, τραγουδισμένα παραμύθια με στοιχεία από αρχαίους μύθους. Μέσα από αυτά ο λαός μπόρεσε να ενώσει το πραγματικό με το υπερφυσικό και να αφηγηθεί ιστορίες, συνήθως τραγικές, που ίσως κάποτε συνέβησαν ή θα μπορούσαν να συμβούν.
Μικρασιάτικα τραγούδια με τη Δόμνα Σαμίου. Είκοσι ένα τραγούδια και σκοποί από τη συναυλία-αφιέρωμα στη μούσα του ιστορικού χώρου της Ελληνικής Ανατολής που έγινε στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στις 8/3/2005. Παραδοσιακά τραγούδια από τα δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας, την Προποντίδα, την Κωνσταντινούπολη, τον Πόντο και την Καππαδοκία.
Σίτος, οίνος, έλαιον. Ο ἐξανατέλλων χόρτον τοῖς κτήνεσι καὶ χλόην τῇ δουλείᾳ τῶν ἀνθρώπων τοῦ ἐξαγαγεῖν ἄρτον ἐκ τῆς γῆς· καὶ οἶνος εὐφραίνει καρδίαν ἀνθρώπου τοῦ ἱλαρῦναι πρόσωπον ἐν ἐλαίῳ, καὶ ἄρτος καρδίαν ἀνθρώπου στηρίζει (Ψαλμός 104, στ. 15)
Είκοσι οκτώ τραγούδια και τρεις οργανικοί σκοποί αποτυπώνουν τον τρόπο που τραγούδησε ο κατεξοχήν θαλασσινός λαός μας τη θάλασσα των πειρασμών, του κινδύνου, του κάλλους, της γαλήνης αλλά και του χαμού.
Η λαϊκή φυσιολατρία των δημοτικών τραγουδιών δεν έχει σχέση με καμιά ρομαντική νοσταλγία: αποτελεί απαύγασμα της ίδιας της ζωής και της καθημερινής εμπειρίας, για αυτό και μπορεί να εκφράζεται με τόσο ποιητικό τρόπο.
Ανέκδοτη συλλογή με τριάντα τέσσερα παραδοσιακά τραγούδια και σκοπούς για τη «χαρά», τη νύφη, τον γαμπρό, τους κουμπάρους και όλους τους καλεσμένους.
Τριάντα τραγούδια με κεντρικό άξονα τον Διγενή αφηγούνται ιστορίες ηρώων, γενναίων και ακατανίκητων πολεμιστών, αρχόντων ή στρατιωτών, εμπνευσμένες από τις λαϊκές προφορικές παραδόσεις.

Συναυλίες

Τραγούδια και δρώμενα ακολουθώντας την πορεία του κύκλου του χρόνου. Με αρχή το φθινόπωρο, που σηματοδοτεί την έναρξη του εργατικού αλλά και του εκκλησιαστικού χρόνου, αναπαράσταση του τρύγου, δρώμενα του Δωδεκαημέρου, ανοιξιάτικες γιορτές, έθιμα του Aϊ-Γιάννη του Κλήδονα και πανηγυρικές θερινές εκδηλώσεις.
Αφιέρωμα στη μούσα του ιστορικού χώρου της Ελληνικής Ανατολής. Παραδοσιακά τραγούδια από τα δυτικά παράλια της Μικράς Ασίας, την Προποντίδα, την Κωνσταντινούπολη, τον Πόντο και την Καππαδοκία και δυο βυζαντινοί ύμνοι από τη μουσική παράδοση της ορθόδοξης Εκκλησίας. Μουσική ποικιλία που δεν είναι άθροισμα ετερογενών ιδιωμάτων, αλλά αντιθέτως παρουσιάζει κοινά […]