Αλέκος Παύλου-Αραπάκης

(1920–2006) | Γεννήθηκε στα Ψαχνά Ευβοίας και υπήρξε ένας από τους γνωστότερους παραδοσιακούς μουσικούς της γενιάς του. Δάσκαλοί του στο βιολί υπήρξαν ο πατέρας του και ο παππούς του, που έπαιζαν και οι ίδιοι. Φοίτησε μόνο στο δημοτικό σχολείο, καθώς από πολύ μικρός γύριζε την Ελλάδα παίζοντας σε πανηγύρια.

Στην Αθήνα ήρθε το 1958, ήδη δημοφιλής, και σταδιοδρόμησε πραγματοποιώντας περιοδείες σε όλο τον κόσμο. Έπαιξε νησιώτικα, στεριανά και μικρασιάτικα τραγούδια και σκοπούς. Συνεργάστηκε με όλους τους μεγάλους της δημοτικής μουσικής, εμφανίστηκε σε όλα τα γνωστά «στέκια», αλλά και στο Ηρώδειο και στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών. Υπήρξε ο αγαπημένος βιολιστής που συνόδευε κατ’ αποκλειστικότητα ονομαστές Αρμένισσες χορεύτριες του ζεϊμπέκικου, όπως την Τακουί, τη Συρανούς και την Μπουρανούς. Συμμετείχε σε πολλές εκπομπές της Κρατικής Ραδιοφωνίας και Τηλεόρασης και ηχογράφησε περισσότερα από δύο χιλιάδες τραγούδια. Σταθμό στην καριέρα του αποτέλεσε η σύμπραξή του με τον σερ Γεχούντι Μενουχίν σε διαφημιστική ηχογράφηση που έγινε στη Γαλλία.

Συνεργάστηκε επί σειρά ετών με τη Δόμνα Σαμίου, όχι μόνο στη δισκογραφία αλλά και συνοδεύοντάς την σε πολλές από τις συναυλίες της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.


Πηγές: Αρχείο Γιώργου Ε. Παπαδάκη

Τραγούδια

Δίσκοι

Τραγούδια που κυκλοφόρησαν σε δίσκους 45 στροφών, την περίοδο 1959-1969, σε μουσική επιμέλεια Δόμνας Σαμίου.
Ο πρώτος ελληνικός δίσκος αφιερωμένος στα  αγερμικά τραγούδια που τραγουδιούνται στις μεγάλες θρησκευτικές γιορτές του Δωδεκαήμερου και του Πάσχα. Αντιπροσωπεύονται πολλές περιοχές της Ελλάδας και οι τραγουδιστές και μουσικοί προέρχονται από τον τόπο προέλευσης των καλάντων, διατηρώντας τα διαφορετικά τοπικά ηχοχρώματα.
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι όπως τα μετέφεραν οι πρόσφυγες της απέναντι μεριάς και τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου. Ερμηνείες «από καρδιάς» της Δόμνας αλλά και από τους ίδιους τους πρόσφυγες, ή τα παιδιά τους, σε τραγούδια που έμαθαν από γονείς και παππούδες.
Καθιστικά, αντικριστά, ζεϊμπέκικα, χασάπικα, καρσιλαμάδες και μπάλοι, όπως τα μετέφεραν οι πρόσφυγες της απέναντι μεριάς και τα κατέγραψε η έρευνα της Δόμνας Σαμίου που τα αφιερώνει στο Μπαϊντίρι της Ερυθραίας, το χωριό καταγωγής της. Μ’ ένα τόσο προσωπικό δίσκο εγκαινιάστηκε η δραστηριότητα του Συλλόγου που φέρει το όνομά της και […]
Επανέκδοση 127 παραδοσιακών τραγουδιών από όλη την Ελλάδα που πρωτοκυκλοφόρησαν σε δίσκους 45 στροφών την περίοδο 1959 – 1969. Η επιμέλεια των τραγουδιών έγινε από τη Δόμνα Σαμίου και ο Γιώργος Τσάμπρας επιμελήθηκε την έκδοση.
Προϊόν μιας «αλλιώτικης» συνεργασίας. Ύστερα από προσωπική πρόσκληση, η Δόμνα κυκλοφορεί στο Σείριο του Μάνου Χατζιδάκι αυτή τη συλλογή με κομμάτια που, καθώς σημειώνει η ίδια στο προσεγμένο εσώφυλλο, «είναι η πρώτη φορά που κυκλοφορούν σε δίσκο».
Ο δίσκος είναι αφιερωμένος στην οργανική δημοτική μουσική και ιδιαίτερα στη φλογέρα και τους διάφορους τύπους αυλού, όπως η μαντούρα, η γκάιντα, η πίπιζα, η γαβάλα.
Ένας ακόμα κλασικός δίσκος της Δόμνας Σαμίου που συγκεντρώνει μερικούς από τους ωραιότερους μελωδικούς θησαυρούς της δημοτικής μας μουσικής. Μια αντιπροσωπευτική συλλογή εξαιρετικής ποικιλίας με κομμάτια από διάφορες περιοχές δοσμένων με τρόπο όσο γίνεται πιο πιστό όσον αφορά το στίχο, τη μουσική, την εκτέλεση, την απόδοση των ηχοχρωμάτων.

Συναυλίες

Το 1971, μέσα στη χούντα, ο Διονύσης Σαββόπουλος την έπεισε να τραγουδήσει δημοτικά τραγούδια στη μπουάτ «Ροντέο». Τις επόμενες χρονιές ακολούθησαν το «Κύτταρο» και οι «Ρίζες».
Παραστάσεις με τον θρυλικό καραγκιοζοπαίκτη Ευγένιο Σπαθάρη. Από τους πεζοδρόμους του Μαρουσιού, το Άνω Καλαμάκι και το θέατρο Αβέρωφ έως τη Στοκχόλμη και το Βερολίνο. Με ρεπερτόριο: «Ο γάμος του μπάρμπα-Γιώργου», «Η σούβλισις του Aθανασίου Διάκου» κ.ά.
Καλεσμένη της Λίνας Λαλάντη, κλαβεσινίστας και ιδρύτριας του Αγγλικού Φεστιβάλ Μπαχ (English Bach Festival), η Δόμνα Σαμίου εμφανίστηκε πέντε φορές στο φεστιβάλ, παρουσιάζοντας, ίσως για πρώτη φορά στο αγγλικό κοινό, αυθεντική παραδοσιακή μουσική της Ελλάδας.